onsdag 15 juni 2011

ATT LEVA MED EN MISSBRUKARE ÄR ATT BLI MISSBRUKAD.

När jag kom i vardagsrummet, som hon sov i, så såg jag att hon inte var ensam. Hon hade sex med någon främmande man och jag vände tillbaka in i mitt rum. Vem var det som låg i hennes säng? Var det min mamma verkligen?
 Missbruk är en allmän benämning på användning eller behandling (av människor, saker eller droger) som anses skadlig. Inte sällan är den missbrukande personen beroende av ämnet eller fenomenet den missbrukar.” – Wikipedia.
Det var dagen innan min födelsedag. Jag skulle fylla 13 år. Det var vår och solen värmde ute och jag funderade över hur det skulle bli att börja i sjuan till hösten. Min lillebror som var 10 år då, och jag, satt vid köksbordet och åt middag. Pappa var på jobbet och mamma hade visst redan ätit. Utanför lekte barnen i lekparken och i vardagsrummet stod tv:n på utan någon som tittade på den.  Mamma kom in i köket och ställde sig en bit från bordet där vi satt och åt. Spaghetti och köttfärssås åt vi. Hon frågade om det var gott och det sa vi att det var.
 Så kom hon lite närmre och sänkte rösten.
”Jag måste berätta en tråkig sak för er” sa hon, och jag kände hur jag fick ont i magen. Vad kunde nu ha hänt?
Hon kom ännu ett steg närmre och lade ena handen på den tomma stolen bredvid mig.
”Pappa och jag ska flytta ifrån varandra.”
Jag slutade andas. För en sekund stod världen stilla. Jag kastade besticken ifrån mig och skrek.
”Neeeeej!! ”
Jag sprang upp på mitt rum och jag grät i timmar. Min lillebror satt kvar och åt sin mat och rörde inte en min.
Dagen efter kom alla gäster för att fira mig. Vänner och släktingar kom med paket och stora leenden och dom stod och sjöng utanför ytterdörren. Jag var glad på utsidan. Jag var ju tvungen.
Pappa kom fram till mig och gav mig ett litet paket. Jag öppnade och i den lilla asken låg et halsband, ett hjärta i guld. På framsidan stod mitt namn och på baksidan ”Pappas flicka”.
Dagarna gick och mamma hade redan hittat en lägenhet. Vi köpte nya sängar och helt plötsligt hade man dubbelt av allt. Men det kändes som hälften. I den nya lägenheten kunde jag inte sova. Ventilationen som satt ovanför sängen lät högt och här hade man grannar på andra sidan väggen. Det hade gått någon vecka jag gick upp tidigt för att väcka mamma. När jag kom i vardagsrummet, som hon sov i, så såg jag att hon inte var ensam. Hon hade sex med någon främmande man och jag vände tillbaka in i mitt rum. Vem var det som låg i hennes säng? Var det min mamma verkligen?
Pappa hade flyttat ut på landet och vi tog bussen dit varannan vecka. Mamma ringde dit ibland och frågade vad vi gjorde och hur det var med oss.
”Jaha gick det bra i skolan? Vad kul. Har du läxor? Kommer ni till mig imorgon?”
”Nej vi har ju precis kommit till pappa ju, om en vecka kommer vi till dig”
”Jaha… vad tråkigt, ska jag sitta här alldeles ensam jag då? Ska ni inte komma hit? Säg till pappa att han kan skjutsa hit er imorgon”
”Pappa, mamma säger att du kan skjutsa oss till henne imorgon”
Pappa tittar på mig från köket.
”Säg  till mamma att det går bussar. Och det är en vecka kvar till ni ska dit!”
”Pappa säger att….”
”Jag jag hörde vad han sa! Fan alltså! Och du då, vill du inte vara här eller? Du älskar inte mig eller hur!? Säg nåt då för fan! Vet du. Du är fan kall som is och hård som sten! Du har inget jävla hjärta eller någon kärlek att ge, du kommer bli en skitstövel precis som din pappa!”Jag lyssnade. Hon skrek och pratade i luren medan tårarna rann nerför mina kinder och pappa skrek från köket.
Hon lade bara på luren till slut och jag gick ner på mitt rum. Där satt jag länge på golvet med ryggen mot min dörr och försökte förstå. Vad gjorde jag för fel? Hur ska jag laga det här? Hur ska jag göra mamma och pappa glada igen? Hur kunde vi bara åka ifrån mamma och vara borta en hel vecka? Varför tycker om inte om mig längre?
Att leva med en missbrukare är att bli missbrukad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar